به رغم سفر آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا به پکن، بنظر می رسد تنش های نظامی چین و آمریکا همچنان به قوت خود باقی است.

سفر بلینکن به پکن، تنش‌های نظامی چین و آمریکا را کاهش نداد

به گزارش قدس آنلاین، به دنبال سفر بلینکن به چین، ناوها و جنگنده های هر دو کشور از جمله ناوهای هواپیمابر همچنان در آب های مورد مناقشه در تنگه تایوان و دریای چین جنوبی مستقر شده اند که این مساله حاکی از آن است که نشانه هایی از کاهش تنش میان دو طرف دیده نمی شود.

به باور کارشناسان روابط بین الملل، اگرچه ایالات متحده واقعا به دنبال تغییر یا گفتگو است، باید از گفتن یک چیز و انجام کار دیگر دست بکشد.

بر پایه بیانیه منتشر شده از سوی سرویس اطلاعات دفاعی پنتاگون، فقط ناو هواپیمابر رونالد ریگان در دریای چین جنوبی حضور دارد.

گزارش رسانه های خبری می نویسد، ناو هواپیمابر رونالد ریگان پس از اتمام تمرینات مشترک با حضور ناوهای ژاپنی، فرانسوی و کانادایی در دریای چین شرقی و آبهای سرزمینی فیلیپین در هفته گذشته، همچنان در دریای چین جنوبی مستقر شده است.

بلینکن ۱۹ ژوئن (۲۹ خرداد) به سفر دو روزه خود به پکن پایان رساند، که در آن دو طرف توافق کردند روابط خود را تثبیت کنند و خطوط ارتباطی میان دو کشور را همچنان فعال نگاه دارند.

به باور ناظران سیاسی، تداوم فعالیت های ناو هواپیمابر و هواپیمای جاسوسی آمریکا در پشت درهای چین نشان می دهد که تنشها همچنان به قوت خود باقی است.

به باور لی هایدونگ، استاد دانشگاه امور خارجه چین، اگرچه آمریکا مدعی می شود که برای برقراری ثبات در روابط دو کشور تلاش می کند، اما همچنان به اقدامات تنش زا در روابط خود با چین ادامه می دهد.

استاد دانشگاه امور خارجه چین در گفتگو با گلوبال تایمز گفت: این اقدامات آمریکا که احترامی برای حاکمیت، امنیت و منافع چین قائل نیست، بسیار خطرناک است و به نوعی بازی با آتش به شمار می آید که می تواند موجبات وخامت شرایط در روابط میان پکن و واشنگتن را به دنبال داشته باشد.

تحلیلگران همچنین می گویند ارتش چین توانایی، اراده و اعتماد به نفس لازم برای حفظ قاطعانه حاکمیت ملی، امنیت و منافع خود را دارد زیرا به دلیل برخورداری از یک سیستم جامع که زمین، دریا، هوا فضا، فضای الکترومغناطیسی و سایبری را به یکدیگر متصل ساخته است، هرگونه دخالت خارجی را می تواند دفع کند حتی اگر این مداخلات در اطراف جزیره تایوان یا دریای چین جنوبی و با حضور کشتی های گارد ساحلی یا ناوهای هواپیمابر باشد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.